Сільченко М.В., Красюк Ю.М.
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПОРТРЕТ СТУДЕНТА
ДИСТАНЦІЙНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯУ ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана» з 2015 року розпочато навчання студентів за дистанційною формою на освітньо-кваліфікаційному рівні бакалавра [1]. Щорічне систематичне збільшення контингенту першокурсників на дистанційній формі навчання свідчить про її затребуваність українським ринком освітніх послуг. Зокрема, дистанційна форма має широкі перспективи розвитку у контексті переформатування заочної магістратури у дистанційну та у контексті залучення студентів з особливими потребами щодо організації процесу їхнього навчання. У зв'язку з цим доцільним є вивчення соціально-психологічних особливостей студентів дистанційної форми навчання.
Основним методом дослідження було обране опитування з використанням Google-форм, що проведилось серед всіх студентів дистанційної форми навчання.
Дослідження було орієнтоване на вивчення наступних характеристик студентів (деякі результати дослідження подані на діаграмах):
- ціннісно-мотиваційні орієнтації студента (мотиви вибору вищого навчального закладу; мотиви вибору дистанційної форми навчання; готовність до самоорганізації власної пізнавальної діяльності та саморозвитку тощо);
- професійні (фахові) установки та очікування (мотиви вибору спеціальності; чинники, котрі найбільше вплинули на студента під час вибору спеціальності; очікування від професійної реалізації в майбутньому тощо);
- соціально-економічний стан (робота студентів до вступу на дистанційну форму навчання; навчання в іншому вітчизняному/закордонному вищому навчальному закладі; галузева спрямованість першої вищої освіти; робота під час навчання тощо);
- рівень довузівської підготовки (тип навчального закладу котрий попередньо закінчив студент; оцінки сертифікатів зовнішнього незалежного оцінювання; оцінки шкільного атестату; спеціальність, що отримана до вступу в вуз тощо);
- соціально-демографічні характеристики (рік вступу на дистанційну форму навчання; вік та стать студента; сімейний стан, наявність дітей; фактичне місце проживання; регіон в якому студент здобував середню освіту тощо).
Аналіз результатів проведеного дослідження дозволив сформувати узагальнений соціально-психологічний портрет студента дистанційної форми навчання. Це особи віком від 17 до 25 років, котрі відносяться до стійких соціальних груп: студенти, що навчаються на стаціонарі закордоном; студенти, котрі навчаються на стаціонарі в іншому вітчизняному вузі; студенти, що працюють закордоном або в Україні; студенти з обмеженими можливостями. Провідним мотивом навчальної діяльності студентів є професійно-пізнавальний. Переважають три основні цілі навчання: саморозвиток, паралельне отримання диплому українського університету та подальше вдале працевлаштування.Список використаних джерел1. Сільченко М. В., Красюк Ю. М. Особливості організації освітнього процесу за дистанційною формою в ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана» // Матеріали IV міжнародної науково-практичної конференції "MoodleMoot Ukraine 2016. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle" (Київ, КНУБА, 19-20 травня 2016 р.) — К.: КНУБА, 2016. — 48 с. — С. 16.