Загальне
Швець Ю.О.
Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
ПІДТРИМКА КУРСІВ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ LMS Moodle
Незважаючи на широке використання ІКТ в повсякденності, як правило, організація навчального процесу на курсах підвищення кваліфікації (КПК) в системі післядипломної педагогічної освіти відбувається на традиційних засадах.
Особливістю таких курсів на даний час є те, що вони мають невелику тривалість навчання – два, три тижні очної форми. За цей період слухачі відповідно до навчального плану повинні прослухати певний перелік лекцій з різних напрямів курсової підготовки, відвідати практичні заняття, пройти вхідне та вихідне тестування, представити та захистити випускну роботу. Напружений графік проведення курсів, організаційні проблеми не гарантують отримання якісного результату.
В ЗОІППО з метою удосконалення організації проведення курсів підвищення кваліфікації працівників освіти та підвищення їх якості зроблена спроба здійснення підтримки навчального процесу засобами сучасної системи управління навчанням Moodle (версія 3.4) [1].
Інтернет ресурс має два основних розділи: кафедри інституту та навчальний відділ інституту. Розділ кафедр інституту призначений для розміщення електронних курсів з фахових предметів, які створюються, підтримуються та використовуються викладачами певних кафедр. В розділі навчального відділу розміщуються електронні курси груп КПК слухачів певної категорії – учителі інформатики, української мови, хімії тощо - які також розподілені за відповідальними кафедрами..
Розділ навчального відділу вміщує в себе також технологічні електронні курси такі, наприклад, як "Банк тестових завдань курсів підвищення кваліфікації ЗОІППО", "Резервні копії, шаблони, інструкції для адмінів сайту" та інші.
Перший з цих курсів створено з метою забезпечення модулів тестування «Тест (Quiz)» електронних курсів груп КПК тестовими завданнями загального користування. В банку тестових завдань цього електронного курсу створено певна кількість розділів, які віднесені до рівня розділу сайту "Навчальний відділ". Розміщені в цих розділах тестові завдання доступні для використання у тестах будь якого електронного курсу розділу сайту "Навчальний відділ".
Створення такого електронного курсу дозволило уникнути дублювання великої кількості тестових завдань, облегшити процедури їх створення та управління ними.
Оскільки електронні курси груп КПК мають приблизно однакову структуру для слухачів всіх напрямів підвищення кваліфікації, то з метою полегшення створення таких курсів було розроблено шаблонний курс і опрацьована його структура та наповнення відповідними модулями діяльності. На основі шаблонного курсу створена його резервна копія, яка розміщена у технологічному електронному курсі "Резервні копії, шаблони, інструкції для адмінів сайту" і використовується за призначенням.
Підтримка навчального процесу підвищення кваліфікації за певним напрямом здійснюється в межах електронного курсу групи КПК, який у своїй структурі має як загальні секції, так і секції, які призначені для слухачів певної групи певного календарного періоду проходження курсів. В загальних секціях розміщуються загальні навчальні матеріали та модулі діяльності, за допомогою яких здійснюються контрольно-діагностичні заходи: вхідне та вихідне тестування, представлення та захист випускних робіт тощо.
В секціях певних груп розміщуються специфічні навчальні матеріали.
Доступ до секції певної групи обмежується налаштуваннями доступу.
Основними модулями діяльності Moodle, які використовуються для наповнення електронних курсів груп КПК, є «Тест (Quiz)», «Вибір (Choice)», «База даних (Database)», «Завдання (Assignment)» та інші.
Для забезпечення послідовності виконання слухачами курсів певних організаційно-навчальних дій використовується такі можливості у налаштуваннях модулів діяльності, як "Обмеження доступності" та "Завершення діяльності". За допомогою цих налаштувань в електронному курсі групи КПК забезпечена наступна послідовність виконання навчальних дій:
- вхідне діагностування з питань фахової підготовки - модуль діяльності "Тест";
- обрання керівника випускної роботи - модуль діяльності "Вибір";
- надсилання теми випускної роботи на обговорення та затвердження - модуль діяльності "База даних";
- надсилання на оцінювання та рецензування звіту з випускної роботи - модуль діяльності "Завдання";
- вихідне тестування - модуль діяльності "Тест".
На наступних рисунках показано приклади налаштувань модуля діяльності "Завдання", за допомогою якого організовано надсилання слухачами курсів тексту випускної роботи на оцінювання та її рецензування.
Оцінювання та рецензування випускної роботи здійснюється за допомогою методу оцінювання "Інструкція з оцінювання (Marking guide)", який налаштовано відповідно до встановлених вимог.
Зарахування слухачів до електронних курсів груп КПК здійснюється шляхом використання способу синхронізації з контингентом групи (Cohort sync).
Список використаних джерел
- Освітнє середовище Запорізького регіону [Електронний ресурс] – [Запоріжжя: КЗ ЗОІППО ЗОР]. – Режим доступа: https://ele.zp.ua/moodle (дата звернення 13.05.2018). – Назва з екрана.