Загальне
Костенко Д.В., Буренко О.І.
Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Дистанційна освіта школярів Донеччини. Досвід впровадження
Одне з провідних завдань освіти початку XXI століття – створення єдиного освітньо-інформаційного простору та підготовка до його найбільш ефективного використання у здобутті знань, до життя в новому просторі.
У контексті вирішення зазначених завдань інноваційною формою освіти, що інтенсивно поширюється в усьому світі, є дистанційне навчання – індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності, що відбувається за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.
Досвід організації різних форм дистанційної педагогічної діяльності з використанням Інтернет-технологій розглянуто у працях багатьох науковців: В.М. Кухаренка, В.В. Олійник, О.С. Полат, А.В. Хуторського, В.Л. Шевченка та ін. Усі автори одноголосно підкреслюють переваги дистанційної освіти, яка потребує менше часу та енергії для засвоєння знань, є значно мобільнішою та комфортнішою ніж інші форми навчання. Використання дистанційного навчання дає змогу навчати не відриваючи від основного виду діяльності, навчати осіб із фізичними вадами, мати доступ до освітніх ресурсів світу через використання сучасних засобів електронних комунікацій, надавати освітні послуги у віддалених районах. Це є особливо актуальним в умовах Донецької області, адже існує велика потреба в наданні якісної державної освіти школярам із тимчасово окупованих територій.
Дистанційна освіта на Донеччині набуває дедалі більшого розповсюдження. На подолання зазначених проблем було спрямовано проект «Дистанційна освіта Донеччини».
Мета проекту - забезпечення рівного доступу дітей і дорослих будь-якого віку та стану здоров’я (у т.ч. – з тимчасово окупованих територій) до якісної основної або додаткової освіти на дистанційній основі та можливості отримання відповідного документу про освіту державного зразка.
Завдання проекту:
− створити в області єдине навчальне інформаційно-комунікаційне середовище;
− розробити й упровадити в освітній простір області сучасний електронний контент за основними профілями підготовки учнів закладів загальної середньої освіти на базі єдиного навчального інформаційно-комунікаційного середовища;
− забезпечити впровадження дистанційної форми освіти в роботу з дітьми з особливими освітніми потребами, з обдарованими дітьми (з підготовки до участі в олімпіадах, турнірах, конкурсах, МАН);
− створити необхідні організаційно-методичні умови для забезпечення якісної до профільної та профільної підготовки учнів загальноосвітніх навчальних закладів на дистанційній основі;
− забезпечити науково-методичний супровід закладів й окремих педагогів із реалізації дистанційної освіти;
− оновити, модернізувати систему дистанційної освіти дорослих у регіоні.
Починаючи з грудня 2015 року, працівниками Донецького облІППО розроблено Концепцію та план реалізації проекту «Дистанційна освіта школярів Донеччини», де визначено суб’єкти дистанційної освіти, їхні ролі та система роботи відповідно до сучасних нормативних документів.
Робота починалася зі створення обласних творчих груп учителів із розробки й апробації електронного навчального контенту за предметами та класами. Було розроблено веб-макет системи дистанційного навчання «E-school», що в майбутньому став цілісною веб-системою дистанційного навчання учнів.
Системою для дистанційного навчання (LMS англ. Learning management system – система управління навчанням) було обрано Moodle, вона є безкоштовною, апробованою в роботі ДоноблІППО, легкою в керуванні та може бути адаптованою для школи.
Роботу з розгортання та оновлення платформи, налаштування та технічної підтримки взяв на себе відділ дистанційного навчання Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, оскільки в більшості шкіл відсутні системні адміністратори, учителі, як правило, не володіють відповідними знаннями та навичками з адміністрування сайтів. За підтримки Донецької облдержадміністрації, департаменту освіти і науки Донецький обласний інститут щорічно оплачує хостинг для роботи платформи.
Було створено сайт, де учні можуть навчатися дистанційно. Далі виникло питання про оплату праці вчителів і тьюторів. Вирішено створити п’ять базових шкіл, яким надано доступ до платформи для розміщення дистанційних класів та уроків. Обиралися ці школи за територіальним принципом, оскільки дистанційне навчання орієнтовано для дітей з непідконтрольної території України Донецької області, то й школи мали бути розташовані уздовж межі цієї території, щоб учням було зручно дістатися до школи. Інформацію про створені та діючі базові дистанційні школи було розповсюджено за допомогою ЗМІ, сайту МОН, фонду «Відкрита політика». Учні подають заяви для вступу в школи, на основі яких створюються «звичайні класи», де учні навчаються дистанційно, розподіляється навантаження між вчителями, призначаються класні керівники. Оскільки про оплату праці тьюторів у законі не йдеться, було вирішено, що вчителі, які викладають в дистанційних класах, самі мають бути тьюторами та вміти розміщувати електронний контент. Для цього Донецьким обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти було організовано курси, що мають за мету навчити педагогів працювати на платформі Moodle, оволодіти методикою дистанційного навчання та створення дистанційних уроків, підвищити рівень володіння ІКТ.
Спочатку виникли проблеми: учителі не мали якісного електронного контенту, не розуміли психологію та методику дистанційного навчання, розміщення контенту займало багато часу, учні, у свою чергу, не вміли працювати на платформі, велика кількість школярів одночасно навчалися в двох школах (перша на непідконтрольній території, друга - українська дистанційна). Але треба було з чогось починати, бо дітям, які проживають на непідконтрольній території, потрібна саме українська освіта, вони хочуть навчатися в українській школі, й відмовити їм ми не маємо права.
Школа працює з 2016 року, учні навчаються вже другий рік. Учителі вже мають свій електронний контент, що постійно вдосконалюють, добре вміють працювати зі CMS Moodle, розуміються на принципах дистанційного навчання. Деяким педагогам уже більше подобається працювати на дистанції. Учні теж звикають до дистанційних уроків, для декого це єдиний спосіб здобуття освіти та знань. Для учнів, які навчаються в школах на непідконтрольній території, є екстернатна форма навчання.
Зрозуміло, що дистанційне навчання не може в повній мірі замінити живе спілкування з учителем, учні не можуть робити повноцінні лабораторні досліди, другими та головними вчителями для учнів початкових класів є їхні батьки. Багато й позитивних моментів: діти, які не можуть ходити до школи, мають можливість отримати освіту дистанційно, діти з непідконтрольної території Донецької області успішно навчаються в українських школах, випускники дистанційних шкіл успішно складають ЗНО та вступають до вишів України.