Загальне
Мальченко С.Л.
Криворізький державний педагогічний університет
ВИКОРИСТАННЯ MOODLE ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ З АСТРОНОМІЇ
Астрономічні знання забезпечують формування в учнів наукової картини світу, сучасних уявлень про структуру Всесвіту та фізичні процеси, що відбуваються в ньому, а отже, є основою наукового світогляду. На основі астрономічних досліджень усвідомлюються принципи пізнання матерії й Всесвіту. Особливо важливим є той факт, що астрономія й нині продовжує впливати на розвиток філософського знання студентів.
Усім відомі факти, коли вид зоряного неба, думки про Космос надихали людей різних епох на створення шедеврів світової культури. Саме тому викладання сьогодні цього цікавого предмета вимагає нових підходів, зокрема, використання комп’ютерних технологій навчання. Цього вимагає також є та обставина, що сьогодні астрономія вивчається не спостерігаючи за зорями безпосередньо біля телескопу, а сидячи за монітором ПК.
Важливою складовою при вивченні астрономії є практична підготовка студентів. При сучасних проблемах обладнання кабінетів астрономії використання комп'ютера може стати незамінним помічником, який значно розширює можливості викладання астрономії. Розвиток технологій та інформатизації вимагає нових підходів при викладанні астрономії, зокрема використання комп’ютерних технологій навчання. Робота з інтерактивними моделями та даними, розміщеними у вільному доступі в мережі інтернет дозволяє активізувати роботу студентів на занятті, стимулює їх пізнавальну активність, сприяє формуванню елементів проектної та дослідницької діяльності. Використання таких додатків сприяє активізації пізнавальної діяльності студентів.
Використання електронних освітніх ресурсів у спеціально створеному навчальному середовищі (MOODLE) сприяє підвищенню інтересу студентів до вивчення астрономії, забезпечує їх самореалізацію, усвідомлене здобування знань, умінь та навичок з астрономії та значно розширює можливості викладання астрономії.
Представлений курс астрономії (http://moodle.kdpu.edu.ua/course/view.php?id=51) використовується, як супровід вивчення дисципліни та для виконання самостійної роботи. Така організація самостійної роботи впроваджена вже біля 4 років для студентів напряму підготовки 6.040203 Фізика* та використовувалася для студентів напряму підготовки 7.04020101 Математика* протягом 2015-2016 та 2016-2017 н.р.
Курс містить опис, загальну частину, корисні матеріали та основну частину. До загальної частини відносяться новини, форум питання-відповіді, програма навчальної дисципліни, питання самостійної роботи, питання до екзамені, електронний журнал, посилання на сайт автора курсу та персональну сторінку на офіційному сайті університету. В загальній частині міститься також корисний матеріал: список літератури, рекомендований підручник, збірник задач, посилання на відеолекції, відеоуроки та наукові фільми.
Основна частина призначена для розміщення дидактичного матеріалу. Весь матеріал поділено на 4 модулі (розділи):
- Основи сферичної та
практичної астрономії;
- Елементи механіки та
космонавтики;
- Основи теоретичної та практичної
астрофізики;
- Галактична та
позагалактична астрономія.
Кожен модуль містить пояснення до курсу (перелік знань та вмінь, якими повинні оволодіти студенти при вивченні цього розділу, а також перелік тем, питань та лабораторних робіт, які передбачені навчальною програмою з даного розділу). До всіх тем створені презентації, які використовуються під час проведення лекцій. Також для деяких питань підібрані й розміщені відео фрагменти або інші довідкові матеріали.
Навчальна програма з астрономії передбачає проведення практичних занять – це і виконання лабораторних робіт і розв’язання астрономічних задач. Методичні рекомендації до виконання лабораторних робіт, перелік задач для самостійного розв’язання (з прикладами та поясненнями до вирішення) теж розміщені у курсі MOODLE.
Вивчення кожного розділу передбачає проведення контролю рівня засвоєних знань, для перевірки опанування теоретичного матеріалу використовуються тести, платформа MOODLE дозволяє вирішити й цю проблему.
Наочність відіграє важливу роль у процесі вивчення астрономії, саме для цього при викладання астрономії всі лекції супроводжуються комп’ютерними презентаціями з відео фрагментами, які й розміщені на платформі. Цей матеріал студенти можуть використовувати як на лекції, для індивідуального темпу засвоєння матеріалу лекції, так і вдома для самостійного вивчення теми. Вільний доступ студентів до презентацій дозволяє уникнути обов’язковості конспектування лекції й дозволяє збільшити об’єм засвоєного матеріалу.
Для виконання більшості лабораторних робіт необхідне астрономічне обладнання, але деякі можна виконати й в домашніх умовах. Завдяки розміщенню методичних рекомендацій до виконання лабораторних робіт на платформі MOODLE студенти можуть отримати доступ в будь який, зручний для них час й підготуватися до виконання лабораторних робіт в аудиторії або виконати практичні завдання самостійно. Організація таких робіт у виді завдань дозволяє викладачу контролювати вчасність виконання завдань, за потреба прокоментувати роботу й дати час студенту на доопрацювання та оцінити результати роботи.
На сьогодні перевірка рівня засвоєння знань проводиться під контролем викладача, але наявність тесту дозволяє студентам краще підготуватися до модульної контрольної роботи.
Значна частина матеріалу з навчальних дисциплін передбачає самостійне опанування, найбільш ефективним є напрям організації самостійної роботи учнів, що базується на застосуванні технологій дистанційного навчання. Тому основне призначення розміщення курсу на платформі MOODLE – це організація та контроль самостійної роботи студентів.
Під час організації самостійної роботи студентів викладач має враховувати вміння працювати з науковою літературою та електронними засобами навчання розподіляти матеріал на змістові частини, складати план і запитання до прочитаного, виділяти основну суть, самостійно робити висновки з прочитаного і доводити їх, тобто пропонує такі завдання, які потребують самостійності, виявлення знань і навичок, набутих учнями, і, окрім того, розумового напруження.
Сучасні мультимедійні комп’ютерні програми та телекомунікаційні технології відкривають для учнів широкий доступ до нетрадиційних джерел інформації – електронних гіпертекстових підручників, загальноосвітніх та освітніх сайтів, систем дистанційного навчання. Все це створює передумови для підвищення ефективності розвитку самостійної навчально-пізнавальної діяльності учнів, надає широкі можливості їх творчого росту та розвитку.
Окрім розміщення теоретичних питань для самостійного вивчення та методичного матеріалу, платформа MOODLE дозволяє урізноманітнити самостійну роботу студентів. Так на курсі передбачені деякі розділи у виді глосаріїв:
- ·
глосарій визначень (астрономічний
словник),
- ·
«найвидатніші
астрономи»,
- ·
загальні відомості про
сузір’я,
- ·
«картинки Всесвіту».
Одне з завдань самостійної роботи – заповнити по одному-двом означенням у відповідному розділі глосарію або в декількох розділах – на вибір студента. Такий вид самостійної роботи значно підвищує інтерес до вивчення матеріалу, пошуку додаткової інформації. В свою чергу викладач може контролювати, коментувати та вчасно оцінювати матеріал, розміщений студентом в глосарії.
Крім заповнення глосарія, курс містить завдання самостійної роботи, виконання яких є обов’язковим для всіх студентів – розв’язання задач. Задачі імітують дослідницьку роботу. Їх розв’язування дає більш глибокий розгляд деяких питань, демонструє учням застосування астрономії до практики. Такі завдання містяться в кожній темі. Разом з переліком задач для самостійного вирішення додані також теоретичний матеріал та приклади розв’язаних задач з даної теми, що теж сприяє реалізації індивідуального підходу до вивчення дисципліни (набуття практичних вмінь) та підвищує рівень пізнавальної діяльності студентів. Стрімкий розвиток інформатизації освіти стосується й астрономії, а точніше розробці нових комп’ютерних астрономічних практичних робіт, які можна запропонувати студентам на практичних заняттях або в якості самостійних практичних завдань.
Отже, використання платформи MOODLE дозволяє активізувати роботу студентів, стимулює їх пізнавальну активність, сприяє підвищенню мотивації та об’єктивності оцінювання рівня знань студентів, допомагає краще контролювати роботу студентів. Дає можливість викладачу моделювати самостійну роботу студентів та керувати нею.
Окремо треба відзначити, що наявність курсу Астрономія на платформі MOODLE, полегшує вивчення дисципліни студентам з особливими потребами.
Список використаних джерел
- Мальченко С.Л, Використання інформаційно-комунікаційних технологій при вивченні астрономії для підвищення пізнавальної активності учнів / С.Л Мальченко, Д.Л. Ткачук // Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки: науковий журнал. – Черкаси : ЧНУ, 2016. ‑ № 11. – С.33-40.
- Мальченко С. Л. Організація самостійної роботи при вивченні астрономії / С. Л. Мальченко, О. О. Шевченко // Збірник наукових праць [Херсонського державного університету]. Педагогічні науки. – 2016. – С. 150-156.
- Основи сферичної та
практичної астрономії;