Загальне
Хохрякова Д.О., Грицук Ю.В.
Донбаська національна академія будівництва і архітектури
Аналіз результатів контролю знань з дисципліни «Організація будівництва» шляхом тестування на платформі Moodle
Умови реформування сучасної освіти активізують питання педагогічного контролю якості знань студентів. Так, педагогічний контроль, як складовий елемент вищої освіти є невід'ємною частиною професійної освіти та підготовки фахівців і знаходиться в органічному зв'язку з іншими елементами педагогічної системи.
Згідно досліджень [1, 2] можна стверджувати, що сучасний інженер-будівельник повинен уміти вирішувати наступний комплекс завдань: професійні – які спрямовані на виконання поставлених перед фахівцем-професіоналом завдань діяльності; соціально-виробничі – які пов'язані з діяльністю фахівця в сфері виробничих відносин у трудовому колективі (наприклад, інтерактивне або комунікативне спілкування і т.п.); соціально-побутові – які виникають у повсякденному житті та пов'язані з домашнім господарством, відпочинком, родинним спілкуванням, фізичним і культурним розвитком, тощо і можуть впливати на якість виконання фахівцем професійних і соціально-виробничих завдань.
Для забезпечення рішення вищевказаних завдань у Донбаській національній академії будівництва і архітектури (ДонНАБА) застосоване комплексне ступеневе комп'ютерне навчання (рис. 1) [3].Рис. 1. Структура комплексної ступеневої безперервної комп’ютерної підготовки в ДонНАБА
Для забезпечення якості підготовки навчальними планами відповідних дисциплін передбачається вивчення комплексу програмних засобів, що дають змогу розв’язати більшість задач, які можуть виникнути в професійній діяльності інженера-будівельника.
Система дистанційного навчання на базі LMS Moodle впроваджена в ДонНАБА (https://dl.donnaba.edu.ua/) [4] та використовується авторами при викладанні дисципліни «Організація будівництва» для студентів будівельних спеціальностей протягом двох років.Теоретичний матеріал з дисципліни «Організація будівництва» викладається як традиційними методами (аудиторна робота, у тому числі з використанням мультимедійних засобів) так і методами дистанційного навчання (рис.2).
Рис. 2. Модулі дисципліни «Організація будівництва»
Специфіка матеріалу для викладання «Організації будівництва» полягає в необхідності візуалізації методів зведення будівель і споруд та зміни ситуації на будівельному майданчику за періодами будівництва, що досягається наявністю великої кількості схем, креслень та відеоматеріалів (рис. 3).
Рис. 3. Фрагмент лекції змістового модуля «Будівельні генеральні плани»
Кількість поточних тестувань відповідає кількості змістових модулів дисципліни.
В роботі авторами наведено аналіз результатів поточних та підсумкових тестувань з дисципліни з використанням LMS Moodle в залежності від зміни наступних факторів:
- час
початку і завершення тестування і присутність викладача;
- обмеження
в часі;
- кількість
спроб і метод оцінювання;
- типу
питання.
Банк питань для підсумкового контролю налічує 100 запитань (рис. 4) наступних типів: множинний вибір, на відповідність; числовий. Формування тесту здійснюється з випадковим порядком питань із банку у кількості 10 запитань (рис. 5).
Рис. 4. Банк питань для підсумкового контролю за модулем 2
Рис. 5. Тест з проміжного контролю знань
При проведенні контролю знань зміна умов початку і завершення тестування вплинула на результати наступним чином. При обмеженні доступу до тесту в рамках однієї академічної години для декількох груп потоку для його перебігу в аудиторії у присутності викладача, результати виявлялись більш низькими, ніж за умови доступу до тесту в рамках навчального тижня у будь-який час поза аудиторією.
При формуванні банку тестів перевага віддавалася «множинному вибору» (80%), який налічує 4 варіанти відповіді, «на відповідність» – 2 та 3 (рис. 6). Бали за відповіді «на відповідність» були нижче ніж на «множинний вибір». Час, що витрачали студенти на відповіді на питання, що містили схеми та рисунки є меншим, а результат кращім.
а)
б)
Рис. 6. Приклади тестів: а) на відповідність; б) множинний вибір
Обмеження в часі варіювалось від 1 до 2 хвилини на одне запитання, і загалом становило 10 та 20 хвилин відповідно. Дослідження показало, що обмеження в часі проходження тестування в наведених рамках істотно не вплинули на їх результати.Аналіз показав, що кількість спроб суттєво змінює результат тестування. Так за умови однієї спроби проходження тесту загальний середній бал потоку складав 59-65%. Збільшення спроб до трьох при методі оцінювання «середня оцінка» підвищила середній бал приблизно на 6-7%, а при «краща оцінка» на 17-22% (рис. 7).
Рис. 7. Інформація про підсумковий тест однієї академічної групи з трьома спробами
Аналіз використання системи дистанційного навчання Moodle в практиці викладання дисципліни «Організація будівництва» показав її доцільність, ефективність та затребуваність. Поєднання традиційних методів навчання та новітніх інформаційних технологій забезпечує більш якісне оволодіння здобувачами вищої освіти необхідними знаннями та навичками.
Список використаних джерел- Грицук
Ю.В. Использование
информационных технологий для повышения качества подготовки студентов в
Донбасской национальной академии строительства и архитектуры/
Ю.В. Грицук, Я.В. Назим, И.А. Шкробова // История и этапы
развития учебной организации по подготовке кадров производственного
назначения// Сб. матер. Респ. научно-практической конференции 21 мая 2009 г. – Бендеры,
БПФ ПГУ им. Т.Г. Шевченко, 2009. – С.269-274.
- Грицук
Ю.В. Організація тестування знань студентів при вивченні дисципліни
«Інформатика» в Донбаській національній академій будівництва і архітектури /
Ю.В. Грицук, І.А. Шкробова // Теорія та методика навчання математики, фізики,
інформатики: Зб. наукових праць. Вип.-VIІI: в 3-х томах. – Т.3 Теорія та методика навчання
інформатики. – Кривий Ріг: Видавничий відділ НМетАУ, 2010. – С.56-61.
- Грицук Ю.В. Комплексна ступенева система ІТ-підготовки
інженера-будівельника / Ю.В. Грицук, Д.В. Гуляк // САПР Allplan
у архітектурі і будівництві // Матеріали семінару Міжнародного
науково-практичного фестивалю (м. Київ, 22-26 квітня 2013
року). – К: НАУ, 2013. – С.32-34.
- Грицук Ю.В. Впровадження системи дистанційної освіти в комплексну
ступеневу IT-підготовку
інженера-будівельника / Ю.В. Грицук // Сучасна освіта та інтеграційні процеси: збірник
наукових праць міжнародної науково-методичної конференції, 22-23 листопада 2017
року, м. Краматорськ / під заг. ред. С. В. Ковалевського, д-ра техн. наук.,
проф. – Краматорськ: ДГМА, 2017. – С. 48-50.
- час
початку і завершення тестування і присутність викладача;