Загальне
Бігун М. І.
Івано-Франківський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ВПРАВ LEARNINGAPPS У ЯКОСТІ КОНТРОЛЬОВАНОГО ВИДУ ДІЯЛЬНОСТІ В ДИСТАНЦІЙНИХ КУРСАХ MOODLE
Сучасні комп’ютерні технології дозволяють широко залучати до навчального процесу різноманітні інтерактивні вправи, симулятори, моделі тощо. Цінність таких інструментів полягає в тому, що учень чи студент перестає бути пасивним споживачем навчальної інформації навіть в мультимедійному представленні, а отримує цю інформацію як результат своєї власної діяльності. Десятки різноманітних ресурсів Інтернету з підтримкою хмарних технологій дозволяють викладачам не лише користуватися готовими інтерактивними інструментами, але й самостійно створювати їх.
Серед учителів та викладачів заслуженою популярністю користується платформа для створення інтерактивних вправ Learningapps.org. Цей міжнародний онлайновий сервіс, який має повнофункціональний україномовний інтерфейс, дозволяє створювати двадцять різних типів вправ для активного навчання та перевірки знань учнів та студентів. Запропонований сервісом набір інструментів цікавий тим, що дозволяє контролювати досягнення когнітивних цілей не лише на нижчих рівнях переглянутої таксономії Блума (пригадування, усвідомлення, застосування), але й вищих (аналізування та оцінювання). Усі вправи оцінюються. Окремі з них мають вбудовану шкалу оцінювання (наприклад, Вікторини), для більшості інших типів оцінка має характер зарахування (100 %), а вправа виконується до знайдення правильного вирішення.
Крім роботи безпосередньо на сайті LearningАpps, наявні інструменти інтеграції окремих вправ у інші веб-ресурси, зокрема, гіперпосилання (позиція 1 на мал. 1) та код вставки (позиція 2 на мал. 1). Такі можливості дозволяють використовувати інтерактивні вправи на інших навчальних веб-ресурсах - сайтах, блогах, дистанційних курсах, інтерактивних дошках і т. д. Наявність QR-коду (позиція 4 на мал. 1) дозволяє активно і ефективно залучати до роботи з вправами портативні комп'ютерні засоби (планшети та смартфони).
Мал. 1
У дистанційний курс, створений в LMS Moodle, інтерактивна вправа може бути включена як ресурс URL (веб-посилання) з переходом на оригінальний сайт для виконання вправи, або безпосередньо вбудована в один з ресурсів, реалізованих як HTML-документи (Книга або Сторінка). Проте жоден із цих способів не дає можливості для повноцінного контролю за виконанням вправи та її оцінювання (див. додаток А). Для ресурсів Moodle параметр Оцінка відсутній, а налаштування Стеження за виконанням має лише такі можливі значення - "Студент може самостійно позначити діяльність як виконану" або "Для виконання цієї діяльності студент повинен переглянути її". Таким чином викладач може відслідкувати тільки факт відкривання студентом сторінки з інтерактивною вправою, а не результативність роботи з нею.
У дистанційних курсах, створених за допомогою LMS Moodle, параметр Оцінка стосується тільки видів діяльності, отже, для повноцінного використання інтерактивних вправ LearningАpps потрібно включати їх в структуру курсу як вид діяльності. Найкраще для цього скористатися ще одним способом Використати вправу – експорт в SCORM-пакет (позиція 3 на мал. 1). Використання такого виду діяльності, який легко й органічно інтегрується в будь-який дистанційний курс, уже дозволяє задіяти для нього усі передбачені в LMS Moodle інструменти ефективного контролю за виконанням, зокрема, «Включити стеження за виконанням» та «Дозволити доступ за умовою» [1]. Для SCORM-пакета уже можна визначити необхідну оцінку згідно з шкалою оцінювання передбачених курсом видів діяльності відповідного до його вагового коефіцієнта, незалежно від способу оцінювання конкретної вправи, який передбачений на платформі LearningАpps. Отримана оцінка може бути критерієм виконання завдання і умовою доступу до інших активних видів діяльності курсу, а також враховуватися у підсумку за курс, в разі застосування накопичувальної системи.
Використання виду діяльності SCORM-пакет дозволяє зробити контрольованим ще один дуже поширений в дистанційних курсах ресурс – презентації PowerPoint. Використання презентацій (особливо великих за обсягом) як самостійних ресурсів або компонентів Сторінок та Книг, не дає бажаного результату - часто перегляд закінчується кількома першими слайдами, а то й повністю ігнорується студентом. За допомогою безкоштовної надбудови iSpring Free (безкоштовно завантажити її можна із сайту виробника) мультимедійну чи інтерактивну презентацію можна легко трансформувати в SCORM-пакет з відміткою про виконання при перегляді вказаної кількості слайдів (мал. 2). При потребі повний перегляд презентації може бути умовою доступу до виконання інших активних видів діяльності.
Мал. 2.
Наведемо фрагмент курсу як приклад забезпечення гнучкого контролю за навчальною діяльністю студентів через використання SCORM-пакетів (мал. 3).
Мал. 3
Першим пакетом у фрагменті використана презентація PowerPoint, для якої налаштоване стеження за виконанням. Вид діяльності вважається виконаним, якщо студент переглянув усі слайди презентації. Виконання першого пакета є умовою доступу до другого SCORM-пакета - інтерактивної вправи LearningАpps. Налаштування вправи уже передбачає отримання оцінки за правильне її виконання (див. додаток Б). Таким чином, заміна ресурсів на активні види діяльності дозволяє більш точно формувати траєкторію навчального процесу і контролювати його результативність у напівавтоматичному режимі.Список використаних джерелу
- Паламарчук О. М. Нові засоби відслідковування завершення елементів курсу Moodle [Електронний ресурс] / О. М. Паламарчук, О. А. Щербина // Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: http://2015.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=107.
Додатки
Додаток А. Різні ролі інтерактивної вправи у дистанційному курсі
Додаток Б. Налаштування для SCORM-пакетів