Загальне
Валєєв Р.Г.
Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ
ВИКОРИСТАННЯ РЕСУРСІВ MOODLE ДЛЯ ФОРМУВАННЯ СПЕЦІАЛЬНИХ ЮРИДИЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ В ХОДІ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ТРУДОВЕ ПРАВО»
Актуальність. Послідовне впровадження у вітчизняну освіту компетентнісного підходу сприяє, на нашу думку, вирішенню таких нагальних проблем, як індивідуалізація освіти, забезпечення практичного характеру навчання та поступового налагодження двосторонніх зв'язків навчальних закладів та замовників освіти (переважно, це батьки для середньої освіти та роботодавці – для вищої). Саме цей потенціал компетентнісного підходу, на нашу думку, зумовлює підвищену увагу дослідників до питань його реалізації, зокрема, з використанням таких ефективних засобів, якими є електронні освітні ресурси та дистанційні курси, створені, зокрема, за допомогою СУДН MOODLE.
Важливий внесок у розробку компетентнісного підходу до освіти в Україні в останні роки зробили Н.М. Авшенюк, Н.М. Бібік, П.Г. Лузан, В.Л. Маринич, О.В. Овчарук, О.І. Пометун, О.Я. Савченко та інші дослідники. Проблематику електронного, дистанційного і змішаного навчання висвітлили в своїх роботах, зокрема, В.Ю. Биков, М.І. Жалдак, Ю.О. Жук, Ю.І. Машбиць, О.П. Пінчук, С.О. Семеріков. Специфіку використання функціоналу СУДН MOODLE для потреб вищої освіти досліджували О.М. Анісімов, В.М. Табунщик, Ю.В. Триус, І.В. Герасименко, В.М. Франчук та інші, зокрема, О.А. Щербина, Т.П. Запорожченко, В.М. Кухаренко вивчили аспекти використання СУДН MOODLE для формування компетентностей.
Мета та завдання. У своїй стислій доповіді ми хочемо зупинитися на викладі варіантів розробки спеціальних компетентностей, їх показників і відповідних їм ресурсів СУДН MOODLE для здобувачів вищої юридичної освіти, які вивчають курс «Трудове право». Для цього вважаємо за необхідне: викласти наше розуміння компетентностей і їх набір стосовно дисципліни «Трудове право», запропонувати варіанти їх показників і перерахувати ресурси СУДН MOODLE, придатних для формування відібраних компетентностей і вимірювання відповідних показників
Виклад основного змісту. Компетентність визначена у законодавстві як динамічна комбінація знань, умінь і практичних навичок, способів мислення, професійних, світоглядних і громадянських якостей, морально-етичних цінностей, яка визначає здатність особи успішно здійснювати професійну та подальшу навчальну діяльність і є результатом навчання на певному рівні вищої освіти [1, п. 13 ст. 1]. Напрацювання психолого-педагогічної науки на пострадянському просторі примушують нас додати, що цей комплекс знань, навичок, умінь, здібностей, цінностей, переконань, атитюдів усвідомлюється особою як власна спроможність здійснювати певний вид діяльності, зокрема – професійної. А висновки західних науковців, крім того, акцентують, що компетентності – це доведена здатність (the proven ability [2]) використовувати знання, навички тощо.
На Заході аналогами нашого конструкту «компетентнісний освітній підхід» є CBL (Competence Based Learning) та CBE (Competency Based Education), які фактично вживаються як синоніми (див. [2]). На нашу думку, розвиток компетентнісного підходу в подальшому переорієнтує вищу освіту з теперішнього дисциплінарного підходу – як в аспекті оцінювання результатів навчання (у додатку до диплому будуть зазначатись не вивчені дисципліни, а засвоєні компетентності), так і в аспекті організації навчання (поширення міждисциплінарних курсів). Але це довгострокова перспектива та поки що ми констатуємо повільні темпи впровадження компетентнісного підходу у вітчизняній освіті. Зокрема, до цього часу стандарт освітнього рівня бакалавр зі спеціальності «081 Право», нажаль, не затверджено. Але відповідний проект перебуває на останніх стадіях схвалення, зокрема, у грудні 2017 р. направлений на фахову експертизу [3]. Тому нами використано цей проект Стандарту вищої освіти України, оприлюднений МОН [4].
Алгоритм формулювання показників, завдань та ресурсів СУДН MOODLE до відібраних компетентностей запозичено нами з досвіду онлайн-курсу «Практикум тьютора дистанційного та змішаного навчання» (автор – В.М. Кухаренко) [5]. З переліку сформульованих та схвалених експертами спеціальних компетентностей, придатними до формування та підтвердження[1][i] під час вивчення дисципліни «Трудове право» ми обрали СК 8, СК 9, СК 10, СК 11, СК 14, СК 15, СК 16, СК 17 (відповідно до нумерації «переліку спеціальних (фахових, предметних) компетентностей» [4]).
Для «СК 8. Знання змісту правових інститутів галузі трудового права» ми пропонуємо визначити показники «СК 8.1. Знання поняття трудового права, предмету, методу, функцій галузі трудового права України, структури трудового законодавства та системи науки трудового права», «СК 8.2. Знання структури трудового законодавства, системи науки трудового права та принципів правової галузі» та інші показники відповідно до структури програми навчальної дисципліни, побудованої у свою чергу, згідно з каталогом правових інститутів галузі трудового права.
Для кожного з таких показників СК 8.1. – СК 8.N. ми пропонуємо наступні завдання: 1) ознайомитись з теоретичним матеріалом, викладеним у підручниках та матеріалах до лекції. Цьому сприяють такі реалізовані за допомогою СУДН MOODLE ресурси, як бібліотека курсу, лекції, тренувальні тестові задання; 2) опрацювати власний конспект аудиторного лекційного заняття – сприяють такі ресурси, як лекції, презентації, створення власного конспекту, форуми; 3) переглянути навчальні фільми та відеофрагменти, включені до медіатеки дистанційного курсу, відповісти на контрольні питання – цьому сприяють такі ресурси, як медіатека курсу, завдання-есе до матеріалів медіатеки з теми N; 4) обрати тему виступу (повідомлення, доповіді) на семінарському занятті та підготувати його – цьому сприяють такі ресурси, як ресурс «вибір» тематики доповіді з теми N, бібліотека курсу тощо; 5) виконати на аудиторному семінарі отримане рольове завдання та узяти участь у дискусії та/або виступити з повідомленням/доповіддю – цьому сприяють такі ресурси, як рандомний вибір рольового завдання та ресурс опитування для визначення кращого виступу, кращої критики, кращого захисту, кращого запитання, кращої відповіді на цьому семінарському занятті тощо; 6) оцінити підготовлені іншими студентами доповіді та відповісти на зауваження до своєї доповіді – цьому у нашому випадку сприяють такі ресурси СУДН MOODLE, як семінар.
Для формування компетентності «СК 9. Навички реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права», «СК 11. Здатність визначати належні та прийнятні для юридичного аналізу факти», «СК 13. Здатність застосовувати юридичну аргументацію» ми пропонуємо такі завдання: під час самостійної підготовки вирішувати практичні казуси; під час практичного заняття увійти до складу малої групи та взяти участь в розподілі ролей (доповідач, пошук альтернативних варіантів рішення, візуалізація рішення тощо) та у їхньому виконанні та надавати зауваження та пропозиції до рішень інших малих груп. Цьому сприятимуть такі ресурсу СУДН MOODLE, як розділ бібліотеки дистанційного курсу «Нормативно-правові акти», найбільш вдалі приклади виступів (відео) та візуалізації (фото) – у медіатеці курсу, ресурс «опитування» для визначення кращого рішення, кращого виступу та кращої візуалізації на відповідному практичному занятті тощо.
Для «СК 10. Уміння застосувати знання у практичній діяльності при моделюванні правових ситуацій» ми пропонуємо:
- показник СК 10.1. Уміння моделювати типові правові спори, пов’язані з трудовими та суміжними правовідносинами – вимірюванню якого сприятиме завдання записати на відео «звернення» клієнта за консультацією (для інших студентів)», що реалізовуватиметься за допомогою ресурс «завдання» СУДН MOODLE;
- показник СК 10.2. Уміння моделювати розвиток правової ситуації, пов’язаної з трудовими та суміжними правовідносинами – вимірюванню якого сприятиме ресурс «завдання» СУДН MOODLE.
Для «СК 14. Здатність виявляти проблеми правового регулювання і пропонувати способи їх вирішення, включаючи подолання юридичної невизначеності» ми пропонуємо визначити показники «СК 14.1. Здатність виявляти проблеми правового регулювання; СК 14.2. Здатність пропонувати способи їх вирішення, включаючи подолання юридичної невизначеності». Відповідно, ми пропонуємо завдання: аналіз наукових публікацій та судових рішень; під керівництвом викладача підготовка тез на наукову конференцію (або есе для виступу), присвячених проблемам подолання лакун та/або колізій у правовому регулюванні трудових та суміжних відносин. Цьому сприятимуть такі ресурси СУДН MOODLE, як розділи бібліотеки дистанційного курсу «Нормативно-правові акти» та «Наукові публікації», завдання написати відповідне есе.
Для «СК 15. Навички логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру та значення» ми пропонуємо:
- показник СК 15.1. Навички ідентифікації, відбору документів, що мають юридичне значення, та навички їхнього читання та аналізу. Для його вимірювання: прочитати матеріали кейсу (пояснення, заяви, накази, посадові інструкції, протоколи тощо) та відібрати ті, що мають юридичне значення для суті справи. Відповідне завдання-кейс можна реалізувати за допомогою ресурсу СУДН MOODLE «завдання»;
- показник СК 15.2. Навички формулювання юридичного спору, сутності розбіжностей сторін. Для вимірювання відповідного показника доцільним є завдання «Розробити схематичну характеристику спору», а ефективному його виконанню сприятиме такий елемент медіатеки курсу, як «Приклади найбільш вдалих схем студентів попередніх років (з інших справ)»;
- показник СК 15.3. Навички пошуку правових актів та конкретних норм, що можуть бути залучено до розв'язання юридичного спору. Для вимірювання показника завдання «За допомогою пошукових машин та реєстрів нормативно-правових актів віднайти необхідні та співставити їх положення з обставинами справи», чому сприятиме бібліотека курсу;
- показник СК 15.4. Навички формулювання рішення та визначення невідомих (з умов завдання) фактів, які потенційно можуть вплинути на нього. Для вимірювання показника – завдання «Сформулювати рішення / надати юридичну консультацію зі спору».
Для «СК 16. Навички консультування з правових питань» ми пропонуємо:
- показник СК 16.1. Навички аналізу матеріалів та фактів юридичної справи, для вимірювання якого доцільне завдання проаналізувати певну проблемну ситуацію, реалізації якого сприятиме ресурси «тека» та «завдання» СУДН MOODLE;
- показник СК 16.2. Навички усного викладення результатів аналізу юридичної справи, для вимірювання якого доцільне завдання надати консультацію з певної проблемної ситуації, записати її на відео та викласти посилання у курсі, реалізації якого сприятиме ресурс «завдання» СУДН MOODLE.
Для «СК 17. Навички самостійної підготовки проектів актів правозастосування» ми пропонуємо:
- раніше зазначений показник СК 16.1.;
- показник СК 17.1. Навички самостійної підготовки проектів актів правозастосування, який передбачає завдання проаналізувати підготовлені іншими студентами проекти актів правозастосування та завдання скласти окремі акти правозастосування після рішення задач у ході практичного заняття або після надання «консультацій клієнту», які доцільно реалізувати в MOODLE за допомогою ресурсу «завдання».
Висновки. Ми запропонували перелік спеціальних компетентностей здобувачів вищої юридичної освіти, які доцільно формувати під час вивчення дисципліни «Трудове право»: СК 8, СК 9, СК 10, СК 11, СК 14, СК 15, СК 16, СК 17, їх показники, що придатні до формулювання та вимірювання за допомогою таких ресурсів дистанційних курсів, функціонуючих у СУДН MOODLE, як медіатеки, бібліотеки, завдання, есе, тести, лекції, семінари тощо.
Використані джерела
1. Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII // Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 37-38, ст.2004)
2. Brown J.C. Comparing student research competencies in online and traditional face-to-face learning environments / Jodi Constantine Brown, Hyun‐Sun Park // The Online Journal of Distance Education and e-Learning. – 2015. – Т. 3. – № 1. – C. 1-7.
3. Інформація про стан розроблення стандартів вищої освіти освітнього рівня бакалавра (станом на кінець 2017 року) // Сайт Інституту модернізації змісту освіти https://imzo.gov.ua/osvita/vyscha-osvita/1719-2/
4. проект Стандарту вищої освіти України рівень вищої освіти – перший (бакалаврський) рівень ступінь вищої освіти – бакалавр галузь знань – 08 право спеціальність – 081 право. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/naukovo-metodychna_rada/proekty_standartiv_VO/081-pravo-bakalavr-10.07.2017.docx
5. Тьютор дистанційного та змішаного навчання // сайт Дистанційні курси НТУ «ХПІ». [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://dl.khpi.edu.ua/course/view.php?id=258
6. Щербина О.А. Модуль репозиторій компетентностей для системи управління навчанням MOODLE / О.А. Щербина // Вісник післядипломної освіти. – 2012. – № 7. – С. 244-251.
[1] На той факт, що під час проходження курсів компетентності не лише формуються, але й підтверджуються, звертають увагу окремі фахівці, зокрема О.А. Щербина [6]