Загальне
Доброштан О.О.
Херсонська державна морська академія
ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОЦЕСУ КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ КУРСАНТІВ З ВИЩОЇ МАТЕМАТИКИ ЗАСОБАМИ СИСТЕМИ ЕЛЕКТРОННОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАВЧАННЯ ХЕРСОНСЬКОЇ ДЕРЖАВНОЇ МОРСЬКОЇ АКАДЕМІЇ (ХДМА)
Сучасна вища морська освіта тяжіє до повної відкритості змісту навчального матеріалу, звітності та контролю. Таким чином система електронного забезпечення навчання ХДМА відкриває нові можливості до організації навчального процесу вищого закладу. Організація контролю результатів навчання курсантів морського профілю залишається актуальним, так як процес навчання у вищому морському закладі передбачає проходження курсантами морської практики вже на другому курсі. Ця обставина викликає нагальну необхідність створення умов для ефективного процесу навчання, у нашому випадку курсу вищої математики, і, насамперед, контролю результатів навчання, так як помилки судноводія у реальних професійних умовах занадто дорого коштують. Так курс «Вища математика» для майбутніх судноводії викладається упродовж 2-ох семестрів на першому курсі і включає 2 типи підсумкового контролю результатів навчання курсантів: по закінченні першого семестру-залік, у кінці 1 курсу курсанти складають екзамен. Зміст курсу вищої математики нами поділено на 11 змістових модулів, а саме: лінійна алгебра, векторна алгебра, аналітична геометрія комплексні числа, вступ до математичного аналізу, диференціальне числення функцій однієї змінної, інтегральне числення функцій однієї змінної, диференціальні рівняння, ряди, функції багатьох змінних, сферична тригонометрія.
По кожному змістовому модулю викладачем оцінюються наступні види навчальної діяльності курсантів: робота курсанта на лекційних та практичних заняттях (поточне оцінювання: курсанти мають змогу отримати певну кількість балів під час практичного або лекційного заняття за участь у обговоренні певного навчального матеріалу, за цікаву ідею розв’язання навчальних вправ та ін.; письмові аудиторні контрольні роботи по кожному змістовому модулю; робота з теоретичним матеріалом у системі електронного навчання ХДМА; тестові завдання тощо. В.Г.Бевз однією з інноваційних форм контролю вважає тестування, яке, на думку науковця, має цілий ряд преваг, серед яких: контроль рівня сприйняття курсантами великого обсягу навчального матеріалу, об’єктивність оцінювання рівня сформованості набутих компетентностей, стимулювання пізнавальної активності тих, хто навчається, зменшення затрат часу викладача на підготовку матеріалів та проведення контролю, перевірку виконаних робіт та оцінювання; виключає суб’єктивний вплив викладача на результати тестування; забезпечення можливості контролю практичних навичок; охоплює всі стадії процесу навчання та є універсальним.
Навчальний процес ХДМА реалізується також засобами системи електронного навчання, так кожен викладач організує процес навчання своєї навчальної дисципліни на персональній сторінці дистанційно. Таким чином контроль рівня сформованості математичної компетентності майбутніх судноводіїв переважно перевіряється за допомогою тестового контролю знань. По кожному змістовому модулю розроблено тестові контрольні роботи тренувального та контролюючого характеру. Графік проходження курсантами тестів відображено у алгоритмі самостійної роботи курсантів, також у алгоритмі відображено критерії оцінювання результатів проходження тестових робіт. По результатам проходження тестового завдання курсант робить висновок стосовно свого рівня опанування навчального матеріалу.
Організація контролю рівня сформованості математичної компетентності майбутніх судноводіїв являє собою результат побудови моделі контролю знань на основі міжнародних стандартів IMS. Стандарт IMS розвивається і підтримується IMS Global Learning Consortium, який створювався для упровадження у вищих навчальних закладах. Основні напрямки розробки специфікацій IMS - метадані, упаковка змісту, сумісність питань і тестів, а також управління змістом.
Тестові (контрольні) завдання мають забезпечувати реалізацію як контролюючої функції так і навчальної, тому підчас підготовки тестових завдань контролю нами враховується, що результати проходження тесту курсантами впливають не тільки на їх оцінювання проходження курсу вищої математики, але й для своєчасного виявлення недоліків та корекції навчального процесу. З цією метою нами по кожному зі змістових модулів курсу вищої математики підготовлені тестові завдання. Основний зміст тестових завдань складають теоретичні питання (1 рівень), завдання обчислювального характеру (2 рівень), завдання підвищеної складності та професійного спрямування (3 рівень). Тим самим ми стимулюємо курсантів до більш старанного опрацювання теоретичного матеріалу під час аудиторного лекційного заняття та у системі електронного навчання ХДМА на персональній сторінці викладача. Такий лекційний матеріал підготовлено також по кожному змістовому модулю курсу, складається з окремих інформаційних блоків та питань по змісту теоретичного матеріалу.
Контроль реалізується наступними типами тестових завдань:
1.Вибір одного варіанта відповіді з багатьох (simple choice): курсанту необхідно вибрати один варіант відповіді з декількох запропонованих.
2. Відповідність пар (Associate): курсанту необхідно сформувати пари відповідно до поставленого запитання.
3. Множинний вибір (Multiple Choice): курсант повинен вибрати кілька правильних відповідей (поставити мітки) у контексті пропозиції.
4. Правильно/неправильно: курсанту необхідно встановити істинність або хибність певного твердження.
5. Гарячі точки (Hotspot), вибір точки (Select Point), упорядкування графічних об'єктів (Graphic Order): курсанту необхідно визначити "правильні" координати графічних об'єктів.
6. Упорядкування (Order): курсанту необхідно систематизувати об’єкти; порядок появи об'єктів у питанні випадковий, але не збігається з правильним.
Результати тестування перевіряються, зберігаються та статистично оброблюються системою.
Але для системи контролю рівня сформованості математичної компетентності майбутніх судноводіїв лише тестового контролю недостатньо. Для цього по кожному змістовому модулю розроблено різнорівневі контрольні роботи по курсу вищої математики. контрольна робота проводиться в аудиторії під контролем викладача та розрахована на 80 хвилин. Робота має три рівні складності. Завдання першого рівня мають тестовий характер (20 завдань), які відповідають початковому та середньому рівню складності. Завдання вважається виконаним, якщо вибрана вірна відповідь, з п'яти запропонованих. Вибір правильної відповіді до кожного з двадцяти завдань цього рівня оцінюється у 3 бали, тобто, якщо курсант дає правильні відповіді на всі завдання 1-ого рівня, то отримує 60 б. (Е). Другий рівень складається з 5 завдань, розв’язання яких повинно супроводжуватися необхідним обґрунтуванням. Вірний розв'язок кожного з завдань другої частини оцінюється у 4 бали. Тобто правильно виконавши завдання першого та другого рівнів, курсант отримує 80 балів, що відповідає достатньому рівню. Третій рівень складається з двох задач прикладного, міжпредметного або професійного спрямування. Правильна відповідь на кожну задачу оцінюється у 10 балів. Таким чином за три виконаних рівні завдань курсант максимально набирає 100 балів (А). Всі виконані курсантами види самостійних робіт, які передбачені алгоритмом самостійних робіт по кожному з 8-ми змістових модулів, обов’язкові та додаткові містяться у персональному порт фоліо курсанта у середовищі «Портфоліо».
Результати навчальної пізнавальної діяльності фіксуються у середовищі «Журнал», який має вигляд журналу успішності академічної групи, включає перелік всіх видів робіт курсантів з кожного змістового модуля та відповідну кількість балів за кожен з них.
Практика використання показує, що система електронного забезпечення навчання ХДМА сприяє формуванню у курсантів готовності до використання математичної бази та інноваційних форм та методів до розв’язання задач судноводіння.