Загальне
Колонтаєвський О.П.
Харківський національний університет міського господарства імені О.М.Бекетова
ТЕСТУВАННЯ В СИСТЕМІ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
Як відомо одним із найважливіших елементів в системі дистанційного навчання є тестування [1, 2], яке потребує правильного формування з урахуванням особливостей студентів дистанційних курсів (ДК), специфіки предметної галузі навчання і вимог щодо забезпечення якості знань. Саме використання тестування дає практично моментальний зворотний зв'язок між студентом та навчальним матеріалом завдяки автоматизації обробки результатів тестування. Оскільки на виконанні різноманітних тестових завдань будується значна частина дистанційного навчання, то спроби побудувати ДК без використання тестових завдань призводять до того, що втрачається сенс дистанційного навчання, а ДК перетворюється в електронне сховище навчальних матеріалів.
Важливим є проведення навчального тестуванні що поєднує процес навчання і контролю навчання. При навчальному режимі студент може відправляти кожне завдання на перевірку, бачачи при цьому вірний варіант виконання завдання. При контролюючому режимі студент бачить оцінку за тест і результати виконання кожного завдання тільки після завершення тесту [3].
Ефективність контролю знань методом тестування визначається якістю тестових завдань. В залежності від перевірки того чи іншого рівня засвоєння матеріалу, застосовуються тестові питання різних видів, що характеризують якість і рівень знань студентів: на розрізнення; на запам’ятовування; на розуміння; на перевірку елементарних умінь і навичок; на перенесення.
Добре розроблений тест може дати критичну інформацію про освоєння студентами навчального матеріалу. Завдяки швидкому зворотному зв'язку, тест може також стати важливим інструментом для студентів, щоб оцінити їх власну діяльність і допомогти їм стати більш успішними.
При цьому тестування в дистанційному навчанні має ряд переваг, а саме: тестування надає можливість перевірки засвоєння знань по кожній темі курсу, здійснюється оперативна перевірка рівня засвоєння навчального матеріалу кожним студентом, забезпечує перевірку знань студентів всієї групи, що мотивує до підготовки к кожному заняттю, дозоляє індивідуалізувати роботу зі студентами, економить час при контролі знань, дозволяє вирішувати проблему саморозвитку [1].
Тестування звичайно має і недоліки: тести не сприяють розвитку мови, ймовірність випадкового вибору правильних варіантів відповіді, великі затрати часу на складання тестів.
Тести в Moodle можливо створювати з різними типами питань, випадково згенерувати тести зі списку питань, а також дозволяють студентам пройти тест кілька разів, що дає електронним тестам перевагу у порівнянні з тестами на папері.
Зворотний зв'язок в процесі дистанційного навчання є вкрай необхідною частиною дистанційного навчання. Оцінка результатів є одним з найважливіших процесів у навчанні. Правильно підібраний тест надає необхідну інформацію для викладача про ступінь засвоєння навчального матеріалу студентами. Якщо зворотний зв'язок досить швидкий, то тестування може стати для студентів тим необхідним інструментом, за допомогою якого вони можуть самі оцінити свою роботу і визначитися у подальшій діяльності. Це дуже важливо при дистанційно-заочній формі навчання студентів.
Розробники системи Moodle додали велику кількість параметрів в модуль тестування, що дозволяє зробити тест надзвичайно гнучким.
Вміле використання дистанційного тестування є неперевершеним здобутком висококваліфікованого викладача. Добре розроблений тест дає критичну інформацію про роботу студентів. Завдяки швидкому зворотному зв’язку тести стають важливими інструментом для студентів бо забезпечує оцінку їх власної діяльності. Тестування слід зробити звичною і зручною формою регулярного контролю знань студентів. Звичайно тестування це не самоціль, а ефективна форма повторення знань, впорядкування вивченого.
Список використаних джерел
1. Андрос М.Є. Тестування як елемент ефективності проведення дистанційного навчання [Електронний ресурс]. − Режим доступу : http://www.ourboox.com/books/%d1%80%d0%be%d0%b7%d0%b2%d0%b8%d1%82%d0%be%d0%ba-%d1%96%d0%bd%d1%84%d0%be%d1%80%d0%bc%d0%b0%d1%86%d1%96%d0%b9%d0%bd%d0%be-%d0%ba%d0%be%d0%bc%d1%83%d0%bd%d1%96%d0%ba%d0%b0%d1%86%d1%96%d0%b9%d0%bd%d0%be/
2. Григорчук Т.В. Використання тестів у дистанційному навчанні [Електронний ресурс]. − Режим доступу : http://novyn.kpi.ua/2005-3-2/05_Grigorchuk.pdf
3. Безрученков Ю.В. Педагогічний контроль в системі дистанційного навчання [Електронний ресурс]. − Режим доступу : http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Vnadps_2015_2_3.pdf